Vilkår for anvendelse

AFTALE MELLEM BRUGER OG AKTUARFORENINGEN

Aktuarforeningen web-stedet består af diverse websider der opretholdes af Aktuarforeningen. Aktuarforeningen web-stedet bliver tilbudt til Dem under forudsætning af, De accepterer vores betingelser uden forbehold i henhold til nedenstående vilkår og betingelser. Dette gælder også betingelser der fremgår på andre sider af dette web-sted. Deres videre brug af Aktuarforeningen web-stedet bekræfter derfor Deres accept på alle disse vilkår og betingelser.

 

ÆNDRINGER TIL VILKÅR FOR ANVENDELSE

Aktuarforeningen forbeholder sig ret til at ændre vilkårene og betingelserne for hvordan Aktuarforeningen web-stedet tilbydes, inkluderet men ikke begrænset til de afgifter/priser der måtte være forbundet ved brug af Aktuarforeningen web-stedet.

GENVEJE TIL EKSTERNE WEB-STEDER

Aktuarforeningen web-stedet kan indeholde genveje til andre web-steder ("Links"). Disse web-steder er ikke kontrolleret af Aktuarforeningen og Aktuarforeningen er af denne grund ikke ansvarlig for indholdet på disse web-steder, dette inkluderer uden undtagelse alle genveje til eksterne web-steder.  Aktuarforeningen er heller ikke ansvarlig for transmission af data fra de eksterne kilder/web-steder der refereres til fra dette web-sted. Dette gælder uden undtagelse alle former for datatransmission samt skadelig kode i form af vira med mere. Aktuarforeningen tilbyder kun disse genveje til Dem som en bekvemmelighed. Inkluderingen af disse genveje antyder IKKE at, Aktuarforeningen anerkender holdninger som disse web-steder eller dets operatører måtte fremstille.

MISBRUG OG ULOVLIG ANVENDELSE

Som betingelse af Deres brug af Aktuarforeningen web-stedet, garanterer De Aktuarforeningen at de ikke vil anvende Aktuarforeningen web-stedet til formål der på nogen måde er ulovlige jf.. Dansk Lovgivning eller formål der måtte krænke disse vilkår for anvendelses af dette web-sted. De må under INGEN omstændigheder anvende  Aktuarforeningen web-stedet på måder der måtte skade, deaktivere, overbelaste, eller forringe Aktuarforeningen web-stedet eller forstyrre andre brugeres besøg/arbejde med Aktuarforeningen web-stedet. De må ikke skaffe adgang eller forsøge på at skaffe adgang til materiale der ikke med vilje er gjort tilgængeligt eller forsynet igennem Aktuarforeningen web-stedet.

BRUG AF KOMMUNIKATIONSTJENESTER

Aktuarforeningen web-stedet kan indeholde opslagstavler, chat områder, nyhedsgrupper, forums, brugersamfund, personlige hjemmesider, kalendere og/eller andre besked eller kommunikationsfaciliteter. Disse faciliteter er gjort tilgængelige så at De kan kommunikere med den større offentlighed eller med en gruppe (kollektivt, "Kommunikationstjenester"), De accepterer derfor kun at anvende kommunikationstjenesterne til at postere, sende og modtage beskeder og materiale der er ordentlig og relateret til den pågældende kommunikationstjeneste. De accepterer derfor ikke at:

  • Bagvaske, udnytte, chikanere, spankulere true eller på anden måde krænke retssikkerheden (så som retten til offentlig mening og privatlivets fred) for andre.
  • Publicere, postere, indlæse, distribuere eller udbrede nogen form for upassende, bespottelig, ærekrænkende, uanstændig, usømmeligt  ulovligt emne, navn, materiale eller information.
  • Indlæse filer der indeholder software eller andet materiale der er beskyttet af intellektuel ejendomsret (eller af private og offentlige rettigheder), undtaget hvis de selv ejer eller kontrollere rettighederne, eller har speciel tilladelse hertil.
  • Indlæse filer der indeholder skadelig vira, korrupte filer eller andet lignende software der kan skade andres computere. 
  • Annoncere, reklamere eller på anden måde forsøge at sælge eller købe varer eller tjenester for nogen som helst form for forretningsmæssig årsag, undtaget hvis sådan en kommunikationstjeneste specifikt tillader sådanne beskeder/annoncering.
  • Lede eller fremføre undersøgelser, afstemninger, konkurrencer, pyramide systemer eller kæde-breve.
  • Hente (downloade) enhver fil der er posteret af anden bruger i en kommunikationstjeneste hvor De enten kender til eller burde kende til, at disse filer ikke kan distribueres af hensyn til lovmæssige årsager.
  • Forfalske eller slette enhver forfatters tillæg, i form af lovlige og ordentlige artikler, navnebeskyttede betegnelser, varemærker eller andet materiale af oprindelig kilde der måtte være indeholdt i en indlæst fil.
  • Begrænse eller forhindre andre besøgende på web-stedet i brug eller nydelse af kommunikationstjenesterne.
  • Overtræde enhver regel om opførsel og etik eller andre retningslinier der kan være påkrævet fra en vilkårlig kommunikationstjeneste.
  • Indsamle eller på andre måder gemme oplysninger om andre, inklusive e-mail adresser uden deres samtykke.
  • Overtræde enhver gyldig lovgivning eller regulativ.

Aktuarforeningen har ingen forpligtigelse til at overvåge kommunikationstjenesterne. Dog forbeholder Aktuarforeningen sig ret til at gennemse og evaluere ethvert materiale der er indlagt/posteret i en given kommunikationstjeneste samt i fortrolighed at slette og fjerne materiale. Aktuarforeningen forbeholder sig ret til at ekskludere eller forhindre Deres adgang til enhver eller alle kommunikationstjenester på ethvert tidspunkt, og uden besked herom samt uden oplysning om grundlaget for eksklusionen.

 

Aktuarforeningen forbeholder sig ret til altid at kunne offentliggøre eller udlevere enhver oplysning som nødvendigt, for at kunne opretholde gyldig lovgivning, regulativer, retslig proces, forespørgsel fra stat og myndigheder, eller redigere, afvise indlæg eller fjerne enhver oplysning eller materiale, delvist eller fuldt uden oplysning herom Aktuarforeningen.

 

Udvis altid forsigtighed når De udleverer personlige oplysninger der kan identificere Dem selv eller Deres børn og familie i alle kommunikationstjenester på dette web-sted. Aktuarforeningen hverken godkender eller giver sit tilslutning til indhold, beskeder eller informationer der kan findes vores kommunikationstjenester. Af denne grund fralægger Aktuarforeningen sig ethvert ansvar i forbindelse med kommunikationstjenesterne og enhver handling det måtte direkte eller indirekte være resulteret som følge af Deres deltagelse i enhver kommunikationstjeneste. Administratorer og udbydere er ikke autoriseret til at tale eller oplyse på vegne af Aktuarforeningen, og deres synspunkter og holdninger reflekterer ikke nødvendigvist synspunkter og holdninger opretholdt af Aktuarforeningen.

Materialer indlæst/posteret på en kommunikationstjeneste kan være omfattet af forbrugsbegrænsninger, reproduktion og/eller udbredelse. De er ansvarlig for at overholde sådanne begrænsninger hvis De henter materiale fra vores web-sted.

MATERIALE LEVERET TIL AKTUARFORENINGEN ELLER POSTERET VED ET AF AKTUARFORENINGENS WEB- STEDER

Aktuarforeningen gør ikke krav på ejerskab af de materialer (inklusive tilbagemeldinger og forslag) De leverer, posterer, indrykker, indlæser eller sender til Aktuarforeningen web-stedet eller en af vores associerede tjenester eller partnere. Hvis De leverer, posterer, indrykker, indlæser eller sender materiale til Aktuarforeningen giver De øjeblikkeligt tilladelse til at, Aktuarforeningen og dets associerede partnere samt underentreprenører kan anvende materialet i forbindelse med driften af deres Internet forretning inklusive, og uden begrænsning, rettighederne til at: kopiere, distribuere, opkræve afgift, sende og transmittere, fremvise i offentlighed, reproducere, redigere, oversætte, omformatere Deres materiale; og at kunne publicere Deres navn i forbindelse med materialet.


Ingen kompensation vil blive udbetalt i forbindelse med brugen af Deres materiale. Aktuarforeningen forpligtiger sig IKKE til at postere eller anvende det materiale De har indsendt. Endvidere forbeholder Aktuarforeningen sig ret til at fjerne ethvert materiale De har posteret til enhver tid og uden at informere Dem herom.

Ved at levere, postere, indrykke, indlæse eller sende materiale til Aktuarforeningen web-stedet eller en af vores associerede tjenester eller partnere, garanterer De hermed at De ejer eller på anden måde kontrollerer alle rettighederne til materialet som beskrevet i denne sektion inklusive, og uden begrænsninger, alle nødvendige rettigheder til at kunne levere, postere, indrykke, indlæse og sende materialet.

FORBEHOLD OG ANSVARSFRALÆGGELSE

INFORMATIONERNE, SOFTWARE, PRODUKTER, OG TJENESTER INKLUDERET ELLER TILGÆNGELIGE IGENNEM Aktuarforeningen WEB-STED KAN INDEHOLDE UNØJAGTIGHEDER ELLER TYPOGRAFISKE FEJL. ÆNDRINGER BLIVER PERIODISK TILFØJET TIL INFORMATIONERNE HERI. AKTUARFORENINGEN OG/ELLER DETS LEVERANDØRER KAN FORETAGE FORBEDRINGER OG/ELLER ÆNDRINGER I AKTUARFORENINGEN WEB-STEDET PÅ ETHVERT TIDSPUNKT. RÅD OG VEJLEDNINGER SOM DE MÅTTE MODTAGE ELLER FÅ VIA AKTUARFORENINGEN WEB-STEDET BØR IKKE FØLGES ELLER TAGES ALVORLIGT NÅR DET DREJER SIG OM PERSONLIGE, MEDICINSKE, RETSLIGE ELLER ØKONOMISKE BESLUTNINGER, OG DE BØR RÅDFØRE DEM MED EN PASSENDE EKSPERT FOR SÆRLIG RÅDGIVNING TIL DERES SPECIFIKKE SITUATION.

 

AKTUARFORENINGEN OG/ELLER DETS LEVERANDØRER STILLER INGEN GARANTI I FORBINDELSE MED TROVÆRDIGHED, NØJAGTIGHED, TILGÆNGELIGHED OG PUNKTLIGHED FOR  DE INFORMATIONER, SOFTWARE, PRODUKTER, TJENESTER OG RELATEREDE GRAFISKE ELEMENTER DER MÅTTE VÆRE INDEHOLDT PÅ AKTUARFORENINGEN WEB-STEDET. LIGELEDES FRALÆGGER AKTUARFORENINGEN ALT ANSVAR OG UDEN BEGRÆNSNING,  I FORBINDELSE MED DE INFORMATIONER, SOFTWARE, PRODUKTER, TJENESTER OG RELATEREDE GRAFISKE ELEMENTER DER MÅTTE VÆRE INDEHOLDT PÅ AKTUARFORENINGEN WEB-STEDET.

 

I DEN MAKSIMALE UDSTRÆKNING TILLADT AF GYLDIG DANSK LOVGIVNING, KAN AKTUARFORENINGEN OG/ELLER DETS LEVERANDØRER UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER STILLES TIL ANSVAR ELLER GØRES ERSTATNINGSPLIGTIG FOR SKADER DER MÅTTE VÆRE FORÅRSAGET ELLER FORBUNDET DIREKTE ELLER INDIREKTE MED BRUG ELLER ASSOCIATION TIL DETTE WEB-STED.

 

 

HVIS DE UNDER NOGET OMSTÆNDIGHEDER DIREKTE ELLER INDIREKTE FINDER INDHOLDET AF DETTE WEB-STED UTILFREDSSTILLENDE ELLER MANGELFULDT BØR DE ØJEBLIKKELIGT OPHØRE MED AT ANVENDE OG BESØGE AKTUARFORENINGEN WEB-STEDET.

 

SERVICEKONTAKT : Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

OPSIGELSE/ADGANGSBEGRÆNSNING

Aktuarforeningen forbeholder sig ret til uden varsel at, opsige Deres adgang til Aktuarforeningen web-stedet og de relaterede tjenester eller dele heraf. De som besøgende, bruger eller medlem af dette web-sted accepterer hermed at, nærværende aftale er beskyttet af Danske og Internationale Lovgivninger, dette inkluderer også regulativer og lovgivning inden for den Europæiske Union (EU). De som besøgende, bruger eller medlem af Aktuarforeningen web-stedet er forpligtiget til at, opretholde ovenstående og gældende lovgivning. Overtrædelse af disse vil medføre eksklusion fra web-stedet og i værste fald retsforfølgelse.

OPHAVSRET OG INFORMATION OM VAREMÆRKER:

Alt indhold på Aktuarforeningen web-stedet er: Copyright 2006-2015 by Aktuarforeningen og/eller dets leverandører. Alle rettigheder forbeholdes.

VAREMÆRKER

Navne og produkter nævnt heri kan være registrerede varemærker tilhørende deres respektive ejere.

Alle rettigheder der ikke specifikt er tildelt er forbeholdt.

Alle rettigheder forbeholders Aktuarforeningen Copyright 2006-2015 by Aktuarforeningen

Vedtægter for Den danske Aktuarforening

Vedtægterne blev vedtaget på det første ordinære møde den 31. maj 1901 med ændringer vedtagne på senere møder - senest den 13. januar 2023.

 

De gældende vedtægter findes her: vedtægter_januar_2023.pdf.

Udvalg

Den Danske Aktuarforening har en række permanente udvalg til støtte for Bestyrelsen. I menuen "Udvalg" kan du se listen og læse mere om de enkelte udvalg.

Sponsorer

Sponsor til Aktuarforeningen

Der er pt mulighed for 5 sponsorer til Aktuarforeningen. Hver sponsor har mulighed for at få lagt et billede og et link ind på Aktuarforeningens hjemmesides forside. Sponsoratet er årligt og betales i starten af året. Når der er et ledigt sponsorat annonceres gennem Aktuarforeningens nyhedsbrev til medlemmerne. Ansøgning om sponsorat indsendes inden en bestemt dato, hvorefter bestyrelsen trækker lod blandt ansøgerne.

For tekniske krav til sponsorbillede og link henvises til menupunktet "Hjælp - sponsorbillede" i menuen "Hjælp".

 

Aktuarforeningen som sponsor

Aktuarforeningen afsætter hvert år et mindre beløb, som kan anvendes til at sponsere foreninger og arrangementer, som tjener foreningens formål (se vedtægterne for Den Danske Aktuarforening på vores hjemmeside). Modtagere kan fx være relevante studenterforeninger, der understøtter aktuarens uddannelse, eller arrangementer, der fremmer aktuarvidenskaben og beslægtede områder. Fra og med 2018 skal ansøgninger være modtaget senest den 1. maj i året. Derefter tager bestyrelsen stilling til de indkomne ansøgninger. Motiverede ansøgninger sendes til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

 

Solvensudvalget

Medlemmer

Jette Lunding Sandqvist (Formand)
Frank Rasmussen

Christian Clemmensen

Grith Smed

Hans Jørgen Andresen

Helene Wolff

Lars Sommer Hansen

Mikkel Dahl

Andreas Bak-Jensen

Steen Ragn

Svend Haastrup

Sarah Kæstel-Bjerg

Kirsten Richter Sasady

 

 

For kontaktinformation; log ind på hjemmesiden og benyt medlemsdatabasen.


Mandat

Formålsbeskrivelse godkendt af bestyrelsen i Den Danske Aktuarforening på bestyrelsesmødet den 7. februar 2008


Formål:

  • For Aktuarforeningen at udvikle aktuarfagets syn på solvensspørgsmål på forsikringsområdet

  • Afgive høringssvar for Aktuarforeningen på solvensområdet

  • Støtte Aktuarforeningens repræsentanter i IAA's Solvency Subcommittee, Groupe Consultatif's insurance group samt eventuelle medlemmer i GC's Solvens II arbejdsgrupper

  • Nøje følge udviklingen på solvensområdet af relevans for aktuarfaget

  • Støtte aktuarforeningens uddannelse aktiviteter inden for solvensområdet, herunder vedrørende udvikling af interne modeller

  • Sikre kommunikation omkring udvalgets arbejde, herunder orientering af bestyrelsen

Medlemmer:

  • Medlemmerne udpeges af Aktuarforeningens bestyrelse, som også udpeger formanden

  • Et medlem er så vidt muligt samtidigt medlem af Aktuarforeningens bestyrelse

  • Aktuarforeningens repræsentanter i IAA's Solvency Subcommittee og Groupe Consultatif's insurance group har sæde i Solvensudvalget

Møder:

  • Solvensudvalget holder mindst 4 møder om året

  • Der tages referat af møderne, som tilgår Aktuarforeningens bestyrelse

 


Regnskabs-, Risiko- & Produktudvalget

Regnskabs-, Risiko- & Produktudvalgets medlemmer

Kristian Buchardt (formand)
Mogens Steffensen
Steen Ragn
Svend Haastrup
Jenny Maria Thers Rée
Frank Rasmussen
Andreas Bak-Jensen
Peter Fledelius
Kristoffer Bork
Conor O'Byrne
Magnus Tor Ry Hessler
Martin Melchior
Sophie Kjær-Hansen
Niels Rietdorf

 

For kontaktinformation; log ind på hjemmesiden og benyt medlemsdatabasen.

 

Mandat

Formålsbeskrivelse godkendt af bestyrelsen i Den Danske Aktuarforening (DDA) på bestyrelsesmødet den 8. marts 2023.

Formål:

  • For DDA at udvikle aktuarfagets syn på faglige spørgsmål, primært inden for udvalgets områder, som er
    • regnskab
    • risiko og solvens
    • produkter, rimelighed og kontributionsregler
  • Udarbejde høringssvar for DDA inden for udvalgets områder
  • Nøje følge udviklingen af relevans for aktuarfaget, inden for udvalgets områder
  • Støtte Aktuarforeningens repræsentanter i Finanstilsynets regnskabsudvalg, AAE’s Insurance Committee, IAA's Insurance Accounting Committee, IAA's Regulation Committee samt eventuelle medlemmer i AAE’s Solvens II arbejdsgrupper
  • Støtte DDAs uddannelsesaktiviteter inden for udvalgets områder
  • Sikre kommunikation omkring udvalgets arbejde, herunder orientering af bestyrelsen

Medlemmer:

  • Udvalget har ca. 14 medlemmer
  • Medlemmerne udpeges af DDAs bestyrelse, som også udpeger formanden
  • Et medlem er så vidt muligt samtidigt medlem af DDAs bestyrelse. Udvalgets formand kan deltage på bestyrelsesmøder i Aktuarforeningen ved behandling af relevante emner.
  • DDAs repræsentanter i Finanstilsynets regnskabsudvalg, AAE’s Insurance Committee, IAA's Insurance Accounting Committee og IAA's Regulation Committee har sæde i Regnskabs-, Risiko- og Solvensudvalget.

Møder:

  • Udvalget holder mindst 4 møder om året
  • Der tages referat af møderne, som tilgår DDAs bestyrelse

Publikationer

Publikationer

Positiv Liste

The Danish Society of Actuaries publishes a list of members who meet the association’s expectation for continuing education and who wish to appear on the list, the so-called Positive List. The list is updated at least once a year and may be found via this link.

 

The knowledge base and business landscape within which the actuary operates is constantly evolving. As a result, actuaries have a fundamental need for continuing education. Therefore, and based on the guidelines of the International Actuarial Association and the Actuarial Association of Europe, the Danish Society of Actuaries has formulated qualitative and quantitative requirements and recommendations to its members concerning continuing professional development (CPD). A member who meets the requirements is designated as a CPD-approved member.

 

The requirements concerning continuing professional development formulated by the Danish Society of Actuaries are as follows:

  • Completion and registration of at least 90 hours of CPD over the last three years, of which
    • At least 60 hours should concern technical subjects
    • At least 60 hours do not constitute self-learning
  • Completion and registration of the association’s one-day course `Dataetik for aktuarer’ (Data Ethics for Actuaries) no later than end of 2025.

Links

Linkene nedenfor er relevante for aktuarer. Mangler der efter din mening nogle links, så send en e-mail med adressen til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Andre aktuarforeninger 

Sites af aktuarmæssig interesse

Kurser

Kurser 

Kontingentvejledning

Når dit kontingent udløber, vil du ved første login blive ført ind på en hjemmeside hvor du skal betale kontingent før du kan logge ind på foreningens hjemmeside.

  1. Du betaler altid et kontingent der svarer til din medlemskategori i Aktuarforeningen. Hvis du mener din medlemskategori er forkert, kan du skrive til Aktuarforeningens sekretær på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .
  2. Ind til årsskiftet kan du ændre dine tilmeldinger til internationale grupper og foreninger under "Min side : Mine medlemskaber". Ved årsskiftet bliver dine tilmeldinger sendt til IAA og er derfor låst ind til du har betalt for årets kontingenter.
  3. Du vil automatisk blive ledt ind på betalingssiden første gang du logger på efter 1. februar. Her kan du se din kontingentopkrævning.
  4. Klik dig derefter videre til betalingssiden, og betal for dine medlemskaber med et kreditkort.
  5. Når betalingen er gennemført, har du fuld adgang til hjemmesiden igen. Du skal normalt logge ind først.

Kontaktudvalget

Medlemmer

 

Pernille Overbye (formand)

Irena Kulikova

Torben Vaarby

Kontakt

Henvendelse til foreningen kan ske til foreningens sekretær Frederikke Horn,  

Email:  Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Den Danske Aktuarforening

Att.: Frederikke Horn

Brorsonsgade 6, 4

1624 København V

Kommunikationsudvalget

Kommunikationsudvalgets sammensætning

Kommunikationsudvalget er – med reference til bestyrelsen - overordnet ansvarlig for alle aktiviteter inden for Den Danske Aktuarforening, der relaterer sig til foreningens interne og eksterne kommunikation.

Udvalgets medlemmer udpeges af bestyrelsen, idet det sikres, at bestyrelsen er repræsenteret. Bestyrelsen udpeger udvalgets formand.

Udvalget har aktuelt følgende sammensætning:

  • Astrid Carlsen (forperson)
  • Frederikke Horn
  • Linda Bodholdt Løkke
  • Gabriella Mogensen
  • Kristian Dean Munkholm
  • Jenny Thers Rée
  • Kirsten Richter Sasady
  • Jacob Juhl Sørensen
  • Peter Skjødt (administrator)

 

Internationalt samarbejde IAA

Den Danske Aktuarforening er tilsluttet den Internationale Aktuarforening (IAA). IAA er en global sammenslutning af aktuarforeninger, som arbejder for professionens udbredelse og anerkendelse både i den industrialiserede verden og i udviklingslande, hvor forsikrings- og pensionsbrancherne kun er under tidlig udvikling, og aktuarfaget slet ikke eksisterer endnu.

 

Foreningen har rødder helt tilbage til 1895, hvor IAA var en forening af individuelle medlemmer, men har udviklet sig til at være en forening af aktuarforeninger fra overalt i verden. IAA er i dag en enestående organisation, hvis globale aktiviteter er målrettet forskning, uddannelse og udvikling af aktuarfaget og af aktuarforeninger.

 

Under IAA eksisterer i dag 7 sektioner med hvert deres faglige speciale. Hver sektion afholder med jævne mellemrum kollokvier og seminarer for alle IAA medlemmer.

 

De 7 sektioner omfatter:

  • AFIR / ERM (Financial risks and enterprise risk management)
  • ASTIN (Non-life)
  • AWB (Actuaries without Border)
  • IAAHS (Health)
  • IAALS (Life insurance)
  • IACA (Consulting)
  • PBSS (Pensions, benefit and social security)

Formelt er IAA en schweizisk organisation med sekretariat i Canada. Engelsk og fransk er officielle sprog i IAA.

 

Den Danske Aktuarforening er fuldgyldigt medlem af IAA og har dermed stemmeret ved generalforsamlingen og kan udpege medlemmer til IAA's komitéer. Samtidig har Den Danske Aktuarforening forpligtet sig til at leve op til IAA's uddannelseskrav, og Den Danske Aktuarforening arbejder blandt andet sammen med Københavns Universitet for at sikre, at aktuaruddannelsen til stadighed lever op til de internationale normer og krav. De internationale medlemmer af Den Danske Aktuarforening er således fuldgyldige medlemmer af IAA og lever op til den internationale betegnelse "Fully Qualified Actuary".

 

Se mere på www.actuaries.org


Information om internationale standarder findes her.

Internationalt samarbejde CERA

Denne side er ikke opdateret og derfor under udarbejdelse/omstrukturering.

CERA Enterprise Risk Management certifikatet er den mest kompetencegivende internationalt anerkendte Enterprise Risk Management (ERM) certificering.

 

Tilbage i november 2009 besluttede 14 aktuarforeninger fra forskellige dele af verden at indlede et samarbejde om at udvikle og administere en ny uddannelse og certificering inden for ERM – en Chartered Enterprise Risk Actuary* (CERA) – et grænseoverskridende initiativ, som senere førte til den internationale CERA aftale.

 

Den internationale CERA forening (Global CERA Association eller GCA) kan tildele den enkelte aktuarforening adgang til at udstede CERA certifikater til aktuarer, der har bestået den nødvendige uddannelse og træning, som den er specificeret i CERA aftalen.

 

Den Danske Aktuarforening er berettiget til at udstede CERA certifikater til foreningens medlemmer.

 

Hvorfor tage CERA uddannelsen?

CERA certificeringen tilfører aktuarer viden og kompetencer inden for ERM med henblik på at træffe bedre forretningsmæssge beslutninger. En aktuar med CERA certificering bliver i stand til at kommunikere risici og viden til selskabets ledelse på en effektiv måde, idet uddannelsen ud over tekniske kompetencer også omfatter emner som etik, integritet, troværdighed, værktøj og metoder, hvilket ruster CERA aktuaren til at påtage sig en række forskellige roller i et selskab, inden for risikostyring, herunder specielt CRO rollen.

 

Hvordan kan jeg blive CERA certificeret?

Medlemmer af Den Danske Aktuarforening kan kvalificere sig til CERA certifiering ved at:

  • Blive internationale medlemmer af Den Danske Aktuarforening
  • Gennemføre og bestå EAA's målrettede CERA kursusforløb bestående af 6 forskellige kursusmoduler (kurserne foregår i Tyskland, men gennemføres på engelsk)
  • Sende ansøgning med dokumentation om ovenstående til bestyrelsen for Den Danske Aktuarforening

CERA's hjemmeside

Hvis du vil vide mere om CERA og hvordan CERA kan hjælpe dig videre i dine karriere, så gå til CERA global website

 

Yderligere information

Hvis du vil vide mere om EAA's uddannelsesprogram, som Den Danske Aktuarforening har valgt at knytte sig til, kan du læse på www.actuarial-academy.com/cera og www.ceraglobal.org. Endelig kan du tage fat i Aktuarforeningens formand på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. hvis du har konkrete spørgsmål, du ikke har kunnet finde svar på på hjemmesiderne.

 

 

* Alle parter i CERA aftalen anvender "CERA" forkortelsen, men forkortelsen fortolkes forskelligt i de forskellige lande:

  • Chartered Enterprise Risk Analyst
  • Chartered Enterprise Risk Actuary
  • Certified Enterprise Risk Analyst
  • Certified Enterprise Risk Actuary

Internationalt samarbejde AAE

Den Danske Aktuarforening deltager i Actuarial Association of Europe (AAE). AAE blev oprindeligt stiftet i 1978 for at repræsentere de nationale aktuarforeninger i forhold til EU. Formålet med foreningen er at yde faglig råd og vejledning til de forskellige institutioner i EU, herunder Kommissionen, Ministerrådet, Parlamentet, EIOPA (den europæiske sammenslutning af tilsynsmyndigheder) og diverse komitéer. I forbindelse med ny EU lovgivning rettet mod forsikringsområdet er AAE således officiel høringspart.

 

Under AAE eksisterer i dag 5 komitéer med hvert deres ansvar for at behandle emner af interesse for aktuarer.

De 5 komitéer omfatter:

  • Standards, freedom and professionalism (sætter normer og standarder for aktuarstanden)
  • Insurance (behandler forsikringsrelevante emner for både liv og skade, herunder solvens II og regnskabsstandarder)
  • Pensions (behandler pensionsrelevante emner, herunder statslige pensionssystemer og sociale ydelser samt tilsagnsordninger)
  • Investment and financial risk (behandler investeringsrisici i relation til forsikringsindustrien)
  • Education (sikrer, at uddannelseskravene er opdateret og relevante)

AAE har sekretariat i Bruxelles, og engelsk og fransk er officielle sprog i AAE.

 

Den Danske Aktuarforening er fuldgyldigt medlem af AAE og har dermed stemmeret ved generalforsamlingen og kan udpege medlemmer til AAE's komitéer.

Samtidig har Den Danske Aktuarforening forpligtet sig til at leve op til AAE's uddannelseskrav, og Den Danske Aktuarforening arbejder blandt andet sammen med Københavns Universitet for at sikre, at aktuaruddannelsen til stadighed lever op til de europæiske normer og krav. De internationale medlemmer af Den Danske Aktuarforening er således fuldgyldige medlemmer af AAE og lever op til den internationale betegnelse "Fully Qualified Actuary", hvilket samtidig kvalificerer til "gensidig anerkendelse af deres faglige kvalifikationer" inden for EU og en række andre lande.

Den Danske Aktuarforening samarbejder også med de øvrige europæiske aktuarforeninger om at sikre overensstemmelse mellem de europæiske krav og kravene der er defineret af IAA (se præsentation af denne).

 

Se mere på www.actuary.eu

 

Information om internationale standarder findes her.

Internationalt samarbejde

Den Danske Aktuarforening er tilsluttet den internationale aktuarforening IAA (International Actuarial Association), som alle medlemmer bortset fra pensionister automatisk er medlem heraf. Man kan læse mere om IAA og sektionerne ASTIN og AFIR på IAA’s hjemmeside, som har adressen www.actuaries.org. Tilmelding til ASTIN og AFIR sker gennem foreningens sekretær.

 

Den Danske Aktuarforening arbejder sammen med de øvrige aktuarforeninger i EU-landene i AAE (Actuarial Association of Europe), som har hjemmeside adresse www.actuary.eu. En af de væsentligste opgaver for AAE er at holde en tæt kontakt til EU-kommissionen og sørge for, at kommissionen kender foreningernes synspunkter. Via vores medlemskab af AAE er der mulighed for at deltage på de sommerskoler, der arrangeres hvert år.

 

Den Danske Aktuarforening deltager også i CERA-samarbejdet (Chartered Enterprise Risk Analyst), hvilket giver foreningens medlemmer adgang til en særlig aktuarcertificering inden for Enterprise Risk Management.

 

Endelig samarbejder Aktuarforeningen med de øvrige nordiske landes aktuarforeninger. Arbejdet har historisk været centreret om Scandinavian Actuarial Journal (SAJ), hvor hver forening har udpeget en redaktør, og Summer School arrangementer. Som medlem af Den Danske Aktuarforening får man automatisk adgang til en digital version af Scandinavian Actuarial Journal.

Hvordan indrykkes et nyt opslag

Alle stillingsopslag henvendt til aktuarer lægges gratis op på Den Danske Aktuarforenings hjemmeside, så længe følgende formkrav er opfyldt:

  1. Stillingsopslaget indeholder en ansøgningsfrist.
  2. Stillingsopslaget fremsendes som link til ekstern hjemmeside (eller som link til offentligt dokument på fx Google Drive eller Onedrive).

Hvis I selv kontrollerer, at opslaget lever op til ovenstående, så går det hurtigere med at få det lagt op på hjemmesiden.

Et nyt stillingsopslag medfører ikke udsendelse af nyhedsbrev, men alle foreningens nyhedsbreve indeholder fast et link til siden med åbne jobopslag.

Hjemmesiden opdateres som regel i weekenden og højst en gang om ugen, så fremsend dit stillingsopslag i god tid. I forbindelse med ferie må længere ekspeditionstid påregnes.

Opslag fjernes "automatisk" ved ansøgningsfristens udløb.

Jobopslag bedes sendt til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

Handelsbetingelser

Handelsbetingelser

Betaling
På aktuarforeningen.dk kan du betale med Dankort, VISA/Dankort, VISA og MasterCard samt Mobilepay.
Der opkræves ikke gebyr for betaling med betalingskort.

Alle priser er i DKK. Der tages forbehold for force majeure, udsolgte arrangementer og trykfejl.

Aktuarforeningen.dk benytter en godkendt betalingsserver, der krypterer alle dine kortoplysninger med SSL (Secure Socket Layer) protokol. Det betyder, at man ikke kan aflæse dine informationer.


Fortrydelse
Kontingentbetalinger og kursustilmeldinger er bindende og kan ikke fortrydes.

Info/Kontakt

Den Danske Aktuarforening
c/o Købstædernes Forsikring
Att.: Frederikke Horn
Strandgade 27A

1401 København K.

CVR: 26397723

Email: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

Gruppen af ansvarshavende aktuarer

Gruppen af ansvarshavende aktuarer

Gruppen er et forum for de ansvarshavende aktuarer i livsforsikringsselskaber, tværgående pensionskasser og firmapensionskasser, hvor emner af særlig relevans for rollen som ansvarshavende aktuar tages op. Gruppen drøfter og udarbejder fortolkninger til den ansvarshavende aktuars rolle og ansvar, med henblik på at konkretisere rammerne for arbejdet. Derudover udarbejder gruppen udkast til høringssvar i forbindelse med ændringer til lovgivning, der vedrører den ansvarshavende aktuar. Gruppen holder møder 2-4 gange om året og efter behov.

 

 

Arrangementsgruppe: Merete Lykke Rasmussen
  Rikke Francis
  Frank Cederbye
   
Medlemmer: Anders Håkonsson
  Bo Sønderggard
  Camilla C. Fredsgaard Larsen
  Carsten Niemann
  David Melchior
  Jens Muff Wissing
  Jesper Brohus
  Kristian Hasløv
  Kristoffer Andre Bork
  Lars Keyper Winkler
  Line Orbán Dahlbæk
  Martin Melchior
  Nikolai Maltesen
  Per Myglegård Andersen
  Peter Andersen
  Peter Fledelius
  Peter Holm Nielsen
  Peter Melchior
  Steen Ragn
  Søren Andersen

 

Foreningens ankenævn

Af foreningens vedtægter og etiske regler fremgår det, at Ankenævnet:

  • Afgør klager over afgørelser fra Etisk Udvalg. Klagen kan afgives af såvel indklager som indklagede.
  • Afgør klager over bestyrelsens afgørelser vedrørende ansøgning om eller ændring af medlemskab.
  • Behandler indstillinger om eksklusion inden en sådan kommer til afstemning på et medlemsmøde.

Ankenævnets forretningsorden kan læses ved at klikke her.

 

Ankenævnet udgøres af:

Formand: Jenny Maria Thers Rée (2026)

Medlem: Grith Smed (2025)

Medlem: Christian Kofoed (2026)

 

Tallene i parentes angiver, hvornår medlemmets embedsperiode udløber.

 

Ankenævnet kan kontaktes via mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Etiske regler for Den Dansk Aktuarforeningen

 

(Vedtaget første gang den 10. januar 1990. Reglerne er løbende blevet ændret, og de seneste ændringer blev godkendt af bestyrelsen i august 2019. Nedenstående regler gælder fra og med 1. januar 2020).

 

Nedenstående regler for aktuarens professionelle virke er en uofficiel forkortet udgave af fælles europæiske regler kaldet Code of Professional Conduct, CoPC. CoPC gælder for alle aktuarforeninger, som er medlem af Den europæiske Aktuarforening (AAE).

 

I Den danske Aktuarforening gælder reglerne for alle medlemmer uanset medlemskategori.

 

Den fuldstændige og gældende CoPC findes her.

 

Ethvert medlem af Den danske Aktuarforening forpligter sig til at følge nedenstående regler for professionelt virke.

 

Integritet
  1. Medlemmet skal i sit arbejde leve op til de højeste standarder for integritet og udføre sit arbejde på en troværdig, omhyggelig og kompetent måde.
  2. Medlemmet må ikke handle på en måde, der kan miskreditere aktuarprofessionen, medvirke til at urigtig eller vildledende information formidles, eller at vigtig information udelades.
  3. Medlemmet skal udvise respekt og samarbejde med andre faggrupper på en respektfuld måde.
  4. Medlemmet skal behandle fortroligt materiale, herunder kundemateriale, med fuld fortrolighed.
  5. Medlemmet skal frem for alt overholde gældende lovgivning, standarder og andre bindende krav. Det omfatter love, bekendtgørelser, EU-direktiver, EU-retsakter, regnskabsstandarder mv.

Kompetencer
  1. Medlemmet skal udføre sit arbejde på en kompetent måde, være omhyggelig og sikre rettidighed i leverancer.
  2. Medlemmet må kun påtage sig aktuarfaglige opgaver, som medlemmet har kvalifikationer og erfaring til at udføre. Medlemmet kan deltage i opgaver uden at have tilstrækkelige kompetencer, hvis det sker i samarbejde med andre, der besidder tilstrækkelige kompetencer.
  3. Medlemmet skal sikre sig, at der er sket forventningsafstemning med arbejdsgiver/kunde om, hvad der er medlemmets ansvar i forhold til et konkret arbejde.
 
Compliance
  1. Medlemmet skal leve op til aktuarprofessionens ansvar overfor offentligheden ved til enhver tid at overholde alle relevante love, regler, fortolkninger, standarder, vejledninger mv., herunder regler og vejledninger udstedt eller tiltrådt af Den danske Aktuarforening.
 
Uafhængighed
  1. Medlemmet må som udgangspunkt ikke deltage I arbejde, der kan indebære en aktuel eller potential interessekonflikt. Deltagelse må kun ske, hvis medlemmets mulighed for at handle upartisk er opretholdt, og den aktuelle eller potentielle interessekonflikt er fuldt oplyst til arbejdsgiver/kunde.
  2. Medlemmet skal oplyse en arbejdsgiver/kunde om alle indtægter fra opgaver i relation til samme arbejdsgiver/kunde (bortset fra, hvis medlemmet er fastansat hos arbejdsgiveren). 
Kommunikation
  1. Medlemmet skal kommunikere resultaterne af sin professionelle ydelse rettidigt og i en form, der er proportional med situationen.
  2. Medlemmet skal, hvor det er relevant, sikre, at kommunikationen indeholder oplysninger om, at medlemmet er kilden til informationerne, at medlemmet står inde for resultaterne og i hvilken egenskab medlemmet udtaler sig om resultaterne.
  3. Medlemmet skal oplyse om formålet med arbejdet, målgruppen for resultaterne og i hvilket omfang, der kan indhentes supplerende, underbyggende information.

Retningslinier for etisk udvalg

 

Medlemmer af bestyrelsen, der har personlige interesser i en indbragt sag, kan ikke deltage i dens behandling. Hvis mere end halvdelen af bestyrelsens medlemmer således ikke kan deltage i en sags behandling, supplerer de uvildige bestyrelsesmedlemmer sig med op til tre uvildige medlemmer af foreningen til et midlertidigt fagetisk udvalg, som behandler den pågældende sag.

 

Udvalget fastsætter i konkrete tilfælde, i hvilket omfang der skal indhentes supplerende oplysninger til behandling af en indbragt sag. Udvalget har dog pligt til at gøre et indklaget medlem bekendt med indholdet af klagen, og medlemmet har herefter ret til at afgive sin fremstilling af sagen til udvalget.

 

Udvalgets afgørelse og præmisser bekendtgøres for den, der har indbragt en sag og for dem, den direkte berører. Finder udvalget, at afgørelsen er af principiel karakter, kan udvalget bekendtgøre afgørelse og præmisser på et medlemsmøde uden at nævne parternes identitet.

 

Såfremt en af de involverede parter ikke kan anerkende udvalgets afgørelse, kan afgørelsen ankes til foreningens Ankenævn.

 

I tilfælde af grove brud på de fagetiske regler kan bestyrelsen bekendtgøre afgørelsen med navns nævnelse på et medlemsmøde. I meget grove tilfælde kan det pågældende medlem yderligere indstilles til eksklusion af foreningen på førstkommende medlemsmøde.

Den Danske Aktuarforenings baggrund og historie

Den danske Aktuarforening blev stiftet i 1901 og afholdt konstituerende møde den 23. april 1901. Det første medlemsmøde blev afholdt den 31. maj 1901. På dette møde blev foreningens første vedtæger vedtaget.


Den danske Aktuarforenings formål er at virke for aktuarvidenskabens fremme og at varetage den danske aktuarstands interesser.

 

Høringspart

Den Danske Aktuarforening samarbejder med Finanstilsynet og relevante ministerier og er høringsberettiget i aktuarmæssige spørgsmål. Foreningens medlemmer udpeges ofte til at deltage i udvalgsarbejde. Interesserede medlemmer, der ønsker at deltage i arbejdet, bedes kontakte bestyrelsen.

 

Medlemmer

Foreningen har ved udgangen af 2022 i alt 687 medlemmer. Information om optagelse som medlem af foreningen findes under menupunktet "Bliv medlem".

 

Kontingent

Det årlige kontingent til Den danske Aktuarforening fastsættes på årets generalforsamling, og opkræves i starten af året. I 2023 udgør kontingentet 2.250 kr. for både danske medlemmer og internationale medlemmer. For pensionister er kontingentet 200 kr.

 

Medlemskab af Dansk ASTIN koster i 2023 0 kr., og medlemskab af hver af de udenlandske undersektioner, for eksempel ASTIN eller AFIR, koster i 2023 325 kr. Kontingenter for disse opkræves sammen med kontingentet til Den danske Aktuarforening.

 

Ønskes ind- eller udmeldelse af en undersektion, skal dette ske til sekretæren. Udmeldelsen får først virkning fra og med 1. januar i året, som følger efter året, hvori udmeldelsen er modtaget.

 

Medlemsmøder

Foreningen afholder ni medlemsmøder månedligt fra oktober til juni. Normalt holdes møderne den 2. onsdag i måneden hos Forca, Tuborg Boulevard 3, 2900 Hellerup. Møderne starter typisk kl. 17 med efterfølgende gratis spisning.

 

Medlemsmøderne i oktober-december og februar-juni vil typisk være et foredrag, enten af en ekstern foredragsholder eller af et af foreningens medlemmer. På medlemsmødet i januar afholdes foreningens årlige ordinære generalforsamling. Efter generalforsamlingen er der festmiddag og dans.

 

Der afholdes desuden gå-hjem-møder, når der er behov for orientering og debat af aktuelle emner, og foreningens efteruddannelsesudvalg arrangerer kurser og seminarer målrettet for.

 

Alle arrangementer i foreningen vil blive offentliggjort under menupunktet "Kommende arrangementer", som dog kun er synlig for foreningens medlemmer.

Demoside

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Pellentesque dignissim rutrum sapien, vitae interdum nunc tempus nec. Sed id nisi tellus. Vestibulum neque felis, elementum in elementum non, vestibulum eget ante. Donec accumsan consequat justo, at auctor tortor pretium sit amet. Donec laoreet vehicula laoreet. Ut tortor mauris, sodales non luctus ut, iaculis vitae nibh. Nunc interdum eleifend auctor. Nulla nec tellus ut nulla sodales malesuada. Sed arcu nibh, mollis sit amet accumsan id, malesuada sed arcu.

 

Praesent ultrices, orci sed rutrum laoreet, felis purus aliquet justo, placerat volutpat libero lorem vitae est.

Aliquam in lectus nec nisi dictum mollis. Aliquam mi velit, aliquet scelerisque iaculis a, dictum vitae sapien. Aenean eleifend mauris eu sem porta tempus. Maecenas blandit tellus non nibh varius rutrum vel quis dui. Etiam eu tellus ut massa iaculis gravida ut sed felis. Nulla arcu eros, ullamcorper nec posuere eget, pulvinar ut orci. Praesent placerat ipsum vitae justo vulputate congue. Nam id magna feugiat tortor lacinia vulputate eu eget arcu. Maecenas ligula justo, porttitor vitae sagittis quis, aliquet sed felis. Mauris porttitor ornare nunc ut faucibus. In nibh magna, imperdiet sed ultricies eu, faucibus et ante. Duis id eros sed neque ultricies semper. Mauris congue fringilla mauris, pharetra placerat quam lacinia nec.

 

Mauris in congue quam.

Cras tempus tempus tincidunt. Quisque vitae egestas nibh. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Phasellus in molestie eros. Duis ante nibh, porta ut rhoncus ut, tincidunt eget ipsum. Vivamus egestas, ante vel luctus semper, ipsum velit volutpat lectus, eu suscipit augue arcu ut ante. Suspendisse dapibus volutpat scelerisque. Aenean elementum lectus sed tortor consequat consequat. Quisque euismod eros vitae tellus dignissim suscipit. Sed quis mi magna. Nullam sollicitudin auctor dui eget pharetra. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Phasellus ante mi, malesuada sit amet vulputate sit amet, scelerisque quis neque.

 

Donec vitae risus vitae mi elementum laoreet. Etiam blandit dictum velit in fermentum. Duis elit diam, auctor id cursus eget, tristique id magna. Donec cursus, urna vitae tempus volutpat, leo tellus fermentum nisl, eu blandit tortor lorem vel eros. Maecenas vulputate tristique enim at imperdiet. Aliquam a sapien non lacus laoreet vulputate. Aenean pellentesque lacinia scelerisque. Suspendisse cursus condimentum vulputate. Morbi a aliquam eros. Proin congue dictum eros, et feugiat sapien ornare eget. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Praesent odio nulla, lacinia a ullamcorper non, lobortis nec nibh. Curabitur lacus odio, euismod nec condimentum nec, congue quis eros. Nullam et mauris non odio vulputate pulvinar a ac enim. Vivamus hendrerit, ante id aliquet facilisis, dui felis aliquet magna, a ullamcorper nisi enim lacinia justo. Cras vel orci ac leo commodo tempus.

 

Aliquam sit amet nunc dui. Ut semper, lorem a fermentum viverra, dolor mauris adipiscing tellus, id imperdiet dui magna eget ligula. Nulla ornare nulla vel mauris facilisis ultricies quis a lorem. Praesent molestie dignissim aliquam. Vestibulum sodales fringilla ligula sit amet auctor. Aenean euismod interdum orci vitae ornare. Ut iaculis aliquam massa eu congue. Donec suscipit, lacus vitae porttitor hendrerit, dui tortor varius magna, a dignissim lacus felis eu metus. Suspendisse potenti. Integer nisi risus, rutrum a convallis condimentum, fermentum at dolor. Duis fermentum blandit nisl, at rutrum elit aliquam eu. Nunc eu ante a urna mattis commodo nec a lectus. In elit est, porttitor lacinia convallis at, vehicula vitae dui. Nam tristique pharetra sapien ut auctor. Duis ac varius eros.

 

Dansk ASTIN

Dansk ASTIN er en underafdeling af den Danske Aktuarforening.

 

Underafdelingen tæller 184 medlemmer og har til formål, at udbrede viden om den nyeste forskning inden for skadeforsikringsmatematik.

Core Syllabus udvalget

Udvalget har efter kommisoriet fra bestyrelsen til formål at komme med forslag til hvordan Core Syllabus reglerne skal opdateres. Reglerne skal være implementeret senest ved udgangen af 2022. Udvalget mødes efter behov, rapporterer løbende til Bestyrelsen og Kontaktudvalget og skal fungere, så længe der er behov for det.

Udvalget består af: 

  • Christian Furrer (forperson)
  • Jette Lunding Sandqvist (Bestyrelsen)
  • Jesper Sonne (Efteruddannelsesudvalget)
  • Mogens Steffensen (Københavns Universitet)
  • Pernille Jul Overby (Kontaktudvalget)
  • Peter Skjødt (Administrator)

Core Syllabus

Core Syllabus

 

Baggrund: Det såkaldte Core Syllabus er fastlagt af AAE (Actuarial Assocation of Europe) og definerer en række minimumsstandarder for aktuaruddannelser på tværs af lande og foreninger. De danske retningslinjer for Core Syllabus er baseret på AAE’s, som sidst blev opdateret i 2019, men tilpasset de særlige danske forhold og uddannelsestraditioner.


Uddannelse i Danmark: Den Danske Aktuarforening samarbejder med Institut for Matematiske Fag ved Københavns Universitet om bachelor- og kandidatuddannelsen i forsikringsmatematik med henblik på at sikre tilstrækkelig dækning af det til enhver tid gældende Core Syllabus. Det sker ved, at der løbende foretages justeringer til studieordninger og kursusbeskrivelser, samt at Den Danske Aktuarforening har et mindre udbud af kurser, der supplerer uddannelserne i forsikringsmatematik.

 

Retningslinjer: Bestyrelsen har godkendt nye retningslinjer for Core Syllabus med ikrafttrædelse primo 2023. Retningslinjerne findes her.


Opbygning

 

Core Syllabus består overordnet set af en række læringsområder med tilhørende emner. Det seneste Core Syllabus har følgende udformning:

  1. Statistics
    1. Random variables
    2. Statistical inference
    3. Graduation and statistical tests
    4. Regression
    5. Bayesian statistics and credibility theory
    6. Stochastic procesess and time series
    7. Simulation
  2. Economics
    1. Macroeconomics
    2. Microeconomics
    3. Financial economics
  3. Finance
    1. Financial reporting and taxation
    2. Securities and other forms of corporate finance
    3. Financial mathematics
    4. Corporate finance
  4. Financial systems
    1. Role and structure of financial systems
    2. Participants in financial systems
    3. Financial products and benefits
    4. Factors affecting financial system development and stability
  5. Assets
    1. Investment and markets
    2. Asset valuation
    3. Portfolio management
    4. Investment strategy and performance measurement
  6. Data and systems
    1. Data as a resource for problem solving
    2. Data analysis
    3. Statistical learning
    4. Professional and risk management issues
    5. Visualizing data and reporting
  7. Actuarial models
    1. Principles of actuarial modelling
    2. Fundamentals of severity models
    3. Fundamentals of frequency models
    4. Fundamentals of aggregate models
    5. Survival models
    6. Actuarial applications
  8. Actuarial risk management
    1. The risk environment
    2. Risk identification
    3. Risk measurement and modelling
    4. Risk mitigation and management
    5. Risk monitoring and communication
  9. Personal and actuarial professional practice
    1. Effective communications
    2. Problem solving and decision making
    3. Professional standards
    4. Professionalism in practice
    5. International and institutional awareness of professional standards

Kurser i foreningsregi

 

Som et tillæg til uddannelserne i forsikringsmatematik udbyder Den Danske Aktuarforening fire kurser, der er nærmere beskrevet nedenfor.

 

 

Onboarding

 

Kurset relaterer sig til Core Syllabus-emnerne ’9.c Professional standards’ og ’9.e International and institutional awareness of professional standards’.

 

Omfanget er en halv kursusdag. Kurset giver en introduktion til Den Danske Aktuarforening, standard og adfærdskodekser, samt omhandler internationale og institutionelle aspekter ved virket som aktuar. Kursisten tilegner sig blandt andet følgende viden og kompetencer:

  • Kendskab til Den Danske Aktuarforenings strategi, mission og vision samt foreningens udvalgsarbejde, Dansk ASTIN, IAA, AAE og Mutual Recognition Agreement
  • Kendskab til Code of Professional Conduct og dets betydning for aktuarens rolle.

Kurset skal især for nye medlemmer til dels ses som en velkomst til foreningen og være med til at inspirere nye medlemmer til at tage del i foreningsarbejdet.

 

 

Kommunikation for aktuarer

 

Kurset relaterer sig til Core Syllabus-emnet ’9.a Effective communication’.

 

Omfanget er tre kursusdage. Kurset omhandler formidling af faglig viden målrettet såvel fagfæller som ’next to peer’ og lægfolk. Kursisten tilegner sig blandt andet følgende viden og kompetencer:

  • At tilpasse sin faglige kommunikation til modtagerens udgangspunkt og behov
  • At skrive inddragende, ansvarstagende, præcist og nutidigt
  • At udnytte sit kropssprog til at engagere sine tilhørere.

 

Etik og professionalisme i aktuarfaget

 

Kurset relaterer sig til Core Syllabus-emnerne ’9.c Professional standards’ og ’9.d Professionalism in practice’.

 

Omfanget er én kursusdag. Kurset omhandler etiske problemstillinger i forbindelse med udøvelsen af aktuarfaget med dets indbyggede forventninger om høj troværdighed, professionalisme og etisk dømmekraft. Kursisten tilegner sig blandt andet følgende viden og kompetencer:

  • Kendskab til teoretiske refleksioner baseret på betragtninger fra professionsetikken, virksomhedsetikken og moralpsykologien
  • At analysere etiske problematikker relateret til virket som aktuar – baseret på konkrete cases.

 

Dataetik for aktuarer

 

Kurset relaterer sig til Core Syllabus-emnet ’6.d Professional and risk management issues’.

 

Omfanget er én kursusdag. Kurset omhandler etiske og regulatoriske aspekter ved arbejdet med personfølsomme oplysninger samt voluminøse datasæt. Kursisten tilegner sig blandt andet følgende viden og kompetencer:

  • Kendskab til relevant lovgivning, herunder persondataforordningen/GDPR
  • At analysere dataetiske problemstillinger relateret til virket som aktuar – baseret på konkrete cases.

 

Core Syllabus-godkendelse

 

Medlemmer af foreningen, som ved udgangen af 2022 er Core Syllabus-godkendte i henhold til tidligere regler, fastholder som udgangspunkt denne godkendelse.

 

Medlemmer af foreningen, som besidder såvel en bachelor- som en kandidatgrad i forsikringsmatematik fra Københavns Universitet, der enten er påbegyndt efter primo 1995 og afsluttet før primo 2029 eller påbegyndt efter primo 2023, og som ikke er Core Syllabus-godkendte i henhold til tidligere regler, godkendes på baggrund af følgende krav:

  • Gennemførsel af de fire kurser i foreningsregi
  • To års erhvervserfaring i Danmark som aktuar, herunder relevant studiejob, forskning og undervisning, i tæt samarbejde med et internationalt medlem.

Øvrige medlemmer af foreningen Core Syllabus-godkendes med udgangspunkt i en individuel vurdering af deres uddannelsesmæssige baggrund, som forestås af bestyrelsen eventuelt med bistand fra Institut for Matematiske Fag ved Københavns Universitet, samt på baggrund af følgende krav:

  • Gennemførsel af de fire kurser i foreningsregi
  • To års erhvervserfaring i Danmark som aktuar, herunder relevant studiejob, forskning og undervisning, i tæt samarbejde med et internationalt medlem.

Ansøgning

 

Ansøgning sker til bestyrelsen ved at benytte en blanket, der findes her.

Bliv medlem

Baggrund

Denne vejledning er lavet med udgangspunkt i aktuarforeningens vedtægters paragraf 2, der blandt andet beskriver optagelsen af nye danske medlemmer og gæstemedlemmer.

Kandidater kan søge om optagelse i foreningen. Formkrav til ansøgningen er blandt andet, at to eksisterende internationale medlemmer af foreningen anbefaler kandidaten. De to stillere indestår dermed for kandidatens faglige kvalifikationer i henhold til kandidatens CV. Bestyrelsen behandler ansøgningerne og indstiller optagelse eller afslag til medlemmerne ved et medlemsmøde.

Nedenstående vejledende beskrivelse af kriterierne skal ses som et udtryk for bestyrelsens bestræbelser på, dels at skabe ensartethed og konsistens i optagelseskriterierne over tid, dels at give foreningens medlemmer, som ønsker at indstille nye kandidater til optagelse, en vejledende indsigt i, efter hvilke kriterier bestyrelsen vurderer ansøgninger om optagelse.

Kriterierne er vejledende, og bestyrelsens anbefaling vil altid bero på en konkret vurdering af den enkelte ansøgers baggrund. Bestyrelsen kan til en hver tid ændre den vejledende beskrivelse.

 

Vejledende optagelseskriterier 

Aktuarforeningen er en faglig og akademisk forening. For at komme i betragtning til foreningen skal ansøgeren have en akademisk baggrund mindst svarende til kandidatniveau fra et dansk universitet, hvilket i øvrigt er stadfæstet i foreningens vedtægter.

Derudover kræves, at ansøgeren har en baggrund, som er relevant i aktuarmæssig forstand. Der kan enten være tale om en akademisk baggrund eller erhvervsorienteret erfaring, som giver kandidaten en passende faglig indsigt. Det vurderes, at uddannelsesmæssige kvalifikationer og erhvervsmæssig baggrund til en vis grad kan substituere hinanden, idet relevant universitetsuddannelse (statistik matematik og finansiel økonomi) til en vis grad kan sidestilles med erhvervserfaring.

 

Optagelsesproces

Hvis kandidaten er uddannet Cand. Act. fra Københavns Universitet, vil indstillingen til optagelse ske på et kommende medlemsmøde. Hvis bestyrelsen modtager ansøgningen fra en Cand. Act. mere end en uge før d. 1. i en måned for et medlemsmøde, vil bestyrelsen som udgangspunkt kunne nå at indstille til optagelse på førstkommende medlemsmøde.

 

Hvis kandidaten ikke er uddannet Cand. Act, behandles ansøgningen på et kommende bestyrelsesmøde af bestyrelsen. Hvis ansøgningen godkendes, indstilles kandidaten til optagelse på det næstkommende medlemsmøde. Hvis bestyrelsen modtager ansøgningen fra en ikke Cand. Act. mere end en uge før d. 1. i en måned for et medlemsmøde, vil bestyrelsen som udgangspunkt kunne nå behandle ansøgningen på førstkommende bestyrelsesmøde. Hvis kandidaten opfylder kriterierne for indstilling, vil bestyrelsen indstille kandidaten til optagelse på næstkommende medlemsmøde.

 

Med udgangspunkt i nedenstående skemaer vil bestyrelsen som udgangspunkt anbefale optagelse som dansk medlem af foreningen, hvis summen af kandidatens uddannelsesmæssige kvalifikationer og erhvervsmæssig baggrund er mindst 3 point, og hvis kandidaten har en kandidatgrad. Hvis summen er lavere vil bestyrelsen ikke anbefale optagelse.

 

Ansøgeren udfylder ansøgningsformularen sender til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

 

Overgang fra dansk medlem til internationalt medlem er ikke beskrevet her. 

 

Point Akademiske kvalifikationer
0

Akademisk uddannelse uden aktuarmæssig relevans, fx humaniora, jura

1

Akademisk uddannelse med et vist matematisk, statistisk eller økonomisk indhold og relevans, fx Økonomi, Cand. Merc., ingeniør

2

”Nabouddannelser” til Cand. Act., fx Mat-øk, statistik, matematik

3

Cand.act. fra Københavns Universitet eller som 2. niveau suppleret med bestået hovedfag i enten livs- eller skadesforsikringsmatematik

 

Point Erhversmæssig baggrund
0

Ingen Aktuarrelevant baggrund

1

Mindst 1 års ansættelse i aktuarrelevant job

2

Mindst 2 års ansættelse i aktuarrelevant job

3

Mindst 3 års ansættelse i aktuarrelevant job

Uddannelsesbevis(er) skal vedlægges ansøgningen og underskrifter fra de to stillere skal fremgå af ansøgningen.

Udenlandske ansøgere

En udenlandsk ansøger bør som udgangspunkt have relevant begrundelse for optagelse i Den Danske Aktuarforening, fx tilknytning til det danske forsikringsmarked/aktuarunivers enten direkte eller indirekte.

 

Hvis der er tale om en person med udenlandsk baggrund, og hvis der er usikkerhed om ”aktuarrelevansen” af enten personens akademiske eller erhvervsmæssige baggrund fra udlandet, vil bestyrelsen i tillæg til ovenstående typisk kunne stille yderligere dokumentationskrav eller stille krav om, at personen har været beskæftiget mindst et år i et aktuarrelevant job i Danmark eller eventuelt skærpe kravene til akademiske og erhvervsmæssig baggrund svarende til en sum på 4 point i skemaet ovenfor.

 

Det sidste afsnit gælder ikke Full AAE* members, som er omfattet af AAE’s regelsæt jævnfør vedtægternes bestemmelser om gæstemedlemmer.

*tidligere Groupe Consultatif

 

Bestyrelsen i Den Danske Aktuarforening

Foreningens bestyrelse består af 7 medlemmer. Efter generalforsamling den 13. januar 2023 har bestyrelsen følgende sammensætning:

    • Formand: Lars Sommer Hansen, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
    • Næstformand: Andreas Bak-Jensen
    • Bestyrelsesmedlem: Astrid Carlsen
    • Bestyrelsesmedlem: Signe Amdi Holm
    • Bestyrelsesmedlem: Gabriella Opris Mogensen
    • Kasserer: Jesper Brohus
    • Sekretær: Frederikke Horn, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Beskyttelse af personlige oplysninger

Aktuarforeningen er forpligtiget til at beskytte deres personlige oplysninger og at udvikle teknologi der giver Dem som bruger den mest kraftfulde og sikre online oplevelse. Denne fortrolighedserklæring gælder Aktuarforeningen web-stedet og opretholder reglerne for dataindsamling og brugen af personlige oplysninger. Som bruger, besøgende eller medlem af Aktuarforeningen web-stedet, indvilliger og acceptere Du de retningslinier som beskrevet i denne fortrolighedserklæring.

Indsamling af personlig information

Aktuarforeningen indsamler personlig identificerende information, så som din e-mail adresse, navn, hjemme- og arbejdsadresse samt telefonnumre m.m. Aktuarforeningen indsamler også anonyme demografiske informationer, der ikke er unikke til Dem som person, dette inkluderer dit postnummer, alder, køn, præferencer, interesser og favoritter.

 

Informationer vedrørende din computers hardware (elektronisk indhold men ikke data) og software bliver automatisk indsamlet af Aktuarforeningen når de besøger web-stedet. Denne information kan indeholde: din IP adresse, browser type, domænenavn, besøgstider og adresser på eksterne refererende web-steder. Denne information bliver brugt af Aktuarforeningen til driften af denne tjeneste/web-sted, for at opretholde kvalitet, og for at kunne levere generelle statistikker vedrørende brug af Aktuarforeningen web-stedet.

 

Vær stærkt opmærksom på at, hvis du direkte afslører personlige identificerende oplysninger eller sensitive data igennem Aktuarforeningen web-stedet offentlige kommunikationstjenester, kan denne information blive indsamlet og misbrugt af andre personer. BEMÆRK: Aktuarforeningen læser eller overvåger IKKE din private online kommunikation.

 

Aktuarforeningen opfordrer dig til at gennemlæse informationer vedr. private oplysninger på de eksterne web-steder du vælger at linke (oprette genvej til) fra Aktuarforeningen web-stedet. Dette anbefaler vi for at du forstår hvordan disse andre eksterne web-steder indsamler og bruger dine personlige oplysninger og data. Aktuarforeningen er aldrig ansvarlig for indhold og behandling af personlige oplysninger på web-steder udenfor Aktuarforeningen og Aktuarforeningen tilhørende web-steder.

Brug af dine personlige oplysninger

Aktuarforeningen indsamler og bruger dine personlige oplysninger til at varetage driften af Aktuarforeningen web-stedet og derved kunne levere de tjenester du forespørger efter. Aktuarforeningen anvender også personlig identificerende information for at kunne informere Dig om andre produkter og tjenester tilgængelige via Aktuarforeningen og dets partnere. Aktuarforeningen kan også kontakte dem via afstemninger for at kunne foretage målinger vedrørende din mening og personlige holdning til eksisterende og eventuelle nye tjenester som vi måtte tilbyde.

 

Under ingen omstændigheder vil Aktuarforeningen sælge, udleje, lease eller videregive sin kundeliste til tredjepart. Aktuarforeningen kan, fra tid til anden, kontakte dig på vegne af eksterne forretningsforbindelser omkring særlige tilbud der kan have din interesse. I dette tilfælde vil din unikke personlige og identificerbare oplysninger (e-mail, navn, adresse, telefonnummer) IKKE blive videregivet til tredjepart. Som tilføjelse til dette, kan Aktuarforeningen dele data med troværdige partnere, til statistisk analyse, sende dig e-mail eller postbrev, yde kundesupport, eller arrangere udbringninger. Alle sådanne tredjeparter er begrænset ved forbudt at, anvende dine personlige oplysninger undtaget at anvende disse for at yde tjenester for Aktuarforeningen.

Aktuarforeningen offentliggør ikke sensitive personlige oplysninger så som, race, religion, eller politiske overbevisninger, uden deres udtrykkelige samtykke.

 

Aktuarforeningen registrer vores kunders besøg på sider indenfor Aktuarforeningen web-stedet, for at kunne fastslå hvilke Aktuarforeningen tjenester der er mest populære. Denne data bliver brugt til at aflevere særligt tilpasset annoncering til kunder hvis adfærd indikerer at de er interesseret i et bestemt emne eller område.

 

Aktuarforeningen web-stedet vil udlevere dine personlige oplysninger, uden varsel, hvis det påkræves af myndigheder/lov, eller god tro om at, sådan en udlevering er nødvendig for at kunne: (a) Være i overensstemmelse med gældende lovgivning eller for at kunne efterkomme retslige krav i forbindelse med driften af Aktuarforeningen web-stedet; (b) beskytte og forsvare rettigheder eller ejendom der tilhører Aktuarforeningen; og, (c) handle under presserende omstændigheder for at kunne beskytte den personlige sikkerhed for brugere på Aktuarforeningen web-stedet, eller offentligheden.

 

Brug af cookies

Aktuarforeningen web-stedet anvender "cookies" for at hjælpe dig med at personliggøre din online oplevelse. En cookie er en tekst fil der bliver placeret på din harddisk via vores web-server. Cookies kan ikke anvendes til at eksekvere programmer eller aflevere virus til din computer. Cookies bliver på unik vis tildelt dig, og kan kun læses af web-serveren i det domæne der udstedte de pågældende cookie til dig.

 

En af de primære funktioner ved cookies er at spare din tid. Formålet med en cookie er at kunne fortælle web-serveren at du er vendt tilbage til en bestemt web-side. For eksempel, hvis du personliggør  Aktuarforeningen web-sider, eller registrerer dig hos Aktuarforeningen web-stedet eller tjenester, hjælper en cookie Aktuarforeningen til at huske dine specifikke informationer eller tilbagevendende besøg. Dette simplificerer processen med at optage dine personlige oplysninger,  så som regningsadresse, forsendelsesadresse osv.. Når du vender tilbage til det samme Aktuarforeningen web-sted, kan de oplysninger du tidligere indtastede blive hentet frem, så at du lettere kan anvende de Aktuarforeningen funktioner du personliggjorde.

Du har muligheden for at acceptere eller afvise brugen af cookies. De fleste web-browsers accepterer automatisk cookies, men du kan almindeligvist indstille din web-browser til at afvise cookies hvis du ønsker det. Hvis du vælger at afvise cookies, kan du blive forhindret i fuld at kunne udnytte den interaktive oplevelse på  Aktuarforeningen web-stedet eller andre.

Sikkerheden omkring opbevaring af dine personlige oplysninger

Aktuarforeningen sikrer dine personlige oplysninger fra uautoriseret adgang, brug eller udlevering. Aktuarforeningen sikrer de personlige og identificerbare  informationer som du forsyner vores servere med. Når personlige oplysninger (så som kreditkortnumre) bliver transmitteret til andre web-steder, bliver kommunikationen beskyttet af avanceret krypterings teknologi, så som Secure Socket Layer (SLL) protokol.

Ændringer i denne erklæring

Aktuarforeningen vil lejlighedsvist opdatere denne erklæring om personlige oplysninger i henhold til kunders tilbagemeldinger og ønsker. Aktuarforeningen råder dig til periodisk at gennemlæse denne erklæring for at være informeret om hvordan Aktuarforeningen beskytter dine informationer.

Kontakt information

Aktuarforeningen modtager gerne dine kommentarer vedrørende denne erklæring om personlige oplysninger. Hvis du mener at Aktuarforeningen ikke har levet op til denne erklæring, kontakt da venligst Aktuarforeningen via Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.">Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.. Vi vil bestræbe os på at hurtigt kunne analysere og rette eventuelle problemer.