Baggrund

Hvad er CPD? Continuing Professional Development, forkortet CPD, kan defineres som udviklingen af tekniske, professionelle og personlige færdigheder og kompetencer gennem en aktuars arbejdsliv. Den enkelte aktuar er selv ansvarlig for sit udviklingsprogram, der tilpasses de varierende behov, som kan opstå på forskellige tidspunkter og stadier af karrieren.

Behov for CPD: Det vidensgrundlag og forretningslandskab, som aktuaren opererer inden for, er under konstant udvikling. Det bevirker, at man som aktuar har et grundlæggende behov for efteruddannelse. Konkret kan det blandt andet anføres, at

• En aktuar må være vidende om ny aktuarmæssig praksis og forandringer til eksisterende
  • En aktuar må være bekendt med nye metoder og forhold, der har indflydelse på relevansen af modeller og antagelser
  • En aktuar må være bekendt med udviklingen i national og international lovgivning og regelsæt
  • En aktuar kan have mange forskellige roller gennem sit arbejdsliv, herunder lederroller, og personlig udvikling vil være nødvendig for at udfylde disse roller
  • Udvidelse af professionen bevirker, at aktuarer påtager sig nye roller i nye områder.

Retningslinjer: De danske retningslinjer for CPD udspringer fra foreningens nye retningslinjer for internationalt medlemskab, der træder i kraft primo 2023. Retningslinjerne er baseret på regelsæt fra IAA (International Actuarial Association) og AAE (Actuarial Association of Europe), som sidst er opdateret i henholdsvis 2011 og 2021, men tilpasset de særlige danske forhold samt foreningens forventninger til aktuarstandens faglighed.

Principper

Om efteruddannelse har karakter af CPD beror på en individuel vurdering, der blandt andet afhænger af det enkelte medlems personlige og professionelle baggrund.

Følgende hovedprincipper skal anvendes i forbindelse med vurderingen. Efteruddannelse har kun karakter af CPD, såfremt:

1. Den bidrager til medlemmets professionelle og supplerende personlige udvikling
  2. Den ikke direkte beror på medlemmets ansættelsesforhold
  3. Den opleves af medlemmet som målrettet aktuarfagets akademiske niveau og aktuarens overordnede rolle(r).

Efteruddannelse internt hos ens arbejdsgiver beror typisk på ens ansættelsesforhold og har derfor ofte ikke karakter af CPD. Sådan efteruddannelse kan dog godt have karakter af CPD, såfremt den i form og indhold principielt set lige så vel kunne have været ekstern.

Den Danske Aktuarforenings faglige arrangementer og kurser har som udgangspunkt karakter af CPD for alle medlemmer af foreningen.

Nedenfor er der givet en række andre eksempler, som har til hensigt at understøtte ens individuelle vurdering.

Kategorier

I kategorisering af efteruddannelse skal man skelne mellem dens indhold og dens form. Hvad angår indhold, skelnes der mellem teknisk og ikke-teknisk, og hvad angår form, skelnes der mellem selvstudie og ikke-selvstudie.

Nedenstående tabel har til hensigt at tydeliggøre skellet mellem teknisk og ikke-teknisk:

Teknisk Ikke-teknisk
Forsikringsmatematik Etik og professionalisme
Statistik Kommunikation og formidling
Finansmatematik Projektstyring og personaleledelse
Risikostyring Andet
Programmering
Databehandling
Forsikrings-, pensions- og finansret
Andet

CPD-krav

Foreningen anbefaler alle medlemmer at opfylde følgende CPD-krav:

• Gennemførsel og registrering af mindst 90 timers efteruddannelse, der har karakter af CPD, over de seneste tre år, hvoraf
    • Mindst 60 timer er opnået gennem tekniske aktiviteter
    • Mindst 60 timer er opnået gennem ikke-selvstudie
  • Gennemførsel af foreningens kursus ’Dataetik for aktuarer’ og registrering heraf.

Registrering

Efteruddannelse, som har karakter af CPD, registreres i logbogen på foreningens hjemmeside. Timetal angives fra primo 2023 sammen med, om aktiviteten er teknisk eller ikke-teknisk, og hvorvidt der er tale om selvstudie. Man opfordres også til at subkategorisere sine aktiviteter nærmere jf. ovenstående tabel. Indtil ultimo 2022 registreres der i henhold til hidtidige gældende regler.

Eksempler

Følgende tabel indeholder eksempler på efteruddannelse, der kan hjælpe medlemmet med at fastlægge, hvorvidt en aktivitet har karakter af CPD, samt at fastlægge det tilhørende timetal.  Kategorisering i teknisk og ikke-teknisk vil afhænge af aktivitetens konkrete indhold. Det er vigtigt at fremhæve, at den endelige bedømmelse altid må bero på en individuel vurdering.

Efteruddannelsesaktivtet Principper Vejledende timetal
  i. ii. iii.

Fagligt arrangement eller kursus udbudt af DDA, herunder Dansk ASTIN

✓   ✓   ✓  Som angivet i indbydelse eller lignende
Deltagelse i relevant dansk eller international konference      ✓  Som angivet eller antal timers oplæg
Fagligt indlæg på medlemsmøde eller relevant konference, seminar eller lignende  ✓   ✓   ✓  Som angivet og som selvstudie op til tilsvarende forberedelsestid
Udvalgsarbejde i F&P, DDA eller internationale aktuarforeninger    ✓   ✓  Antal mødetimer og som selvstudie op til tilsvarende forberedelsestid
Undervisningsaktivitet, herunder foredrag, vejledning og censur, med aktuarrelevans    ✓   ✓  Antal konfrontationstimer og som selvstudie op til tilsvarende forberedelsestid
Læsning af fagspecifikt materiale    ✓   ✓  Antal timer som selvstudie
Læsning af bog eller artikel om ledelse    ✓   ✓  Antal timer som selvstudie
Internt kursus i nyt aktuarspecifikt IT-værktøj    ✓   ✓  Antal timer
Udarbejdelse og udgivelse af fagfællebedømt forskningsarbejde    ✓   ✓  20 timer (som udgangspunkt)
Udarbejdelse af intern offentliggørelse af fx høringssvar eller rapport i DDA-regi, herunder kort skriftlig afrunding af studiegruppe    ✓   ✓  10 timer (som udgangspunkt)
Formidling til direktion og bestyrelse    ✕   ✓
Intern erfaringsudvikling, hvor der videndeles på tværs af afdelinger    ✕   ✕
Intern strategiseminar i ledelsesgruppen    ✕   ✕
Lære fransk (✕)   ✓   ✕
Lytte til podcast såsom 'Rig på viden'  ✓   ✓   ✕

Kontrol

Medlemmet skal kunne sandsynliggøre gennemførsel af registreret efteruddannelse. Bestyrelsen og Uddannelsesudvalget gennemfører løbende randomiseret stikprøvekontrol af registreringer. Denne kontrol udspringer af krav, der stilles af AAE (Actuarial Association of Europe). De enkelte medlemmer, hvis registreringer kontrolleres, informeres herom. Såfremt registreringerne findes mangelfulde, kan medlemmet indstilles for Etisk Udvalg til vurdering af fortsat medlemskab. Stikprøvekontrollen er nærmere beskrevet her.