Denne side er ikke opdateret og derfor under udarbejdelse/omstrukturering.

CERA Enterprise Risk Management certifikatet er den mest kompetencegivende internationalt anerkendte Enterprise Risk Management (ERM) certificering.

Tilbage i november 2009 besluttede 14 aktuarforeninger fra forskellige dele af verden at indlede et samarbejde om at udvikle og administere en ny uddannelse og certificering inden for ERM – en Chartered Enterprise Risk Actuary* (CERA) – et grænseoverskridende initiativ, som senere førte til den internationale CERA aftale.

Den internationale CERA forening (Global CERA Association eller GCA) kan tildele den enkelte aktuarforening adgang til at udstede CERA certifikater til aktuarer, der har bestået den nødvendige uddannelse og træning, som den er specificeret i CERA aftalen.

Den Danske Aktuarforening er berettiget til at udstede CERA certifikater til foreningens medlemmer.

Hvorfor tage CERA uddannelsen?

CERA certificeringen tilfører aktuarer viden og kompetencer inden for ERM med henblik på at træffe bedre forretningsmæssge beslutninger. En aktuar med CERA certificering bliver i stand til at kommunikere risici og viden til selskabets ledelse på en effektiv måde, idet uddannelsen ud over tekniske kompetencer også omfatter emner som etik, integritet, troværdighed, værktøj og metoder, hvilket ruster CERA aktuaren til at påtage sig en række forskellige roller i et selskab, inden for risikostyring, herunder specielt CRO rollen.

Hvordan kan jeg blive CERA certificeret?

Medlemmer af Den Danske Aktuarforening kan kvalificere sig til CERA certifiering ved at:

• Blive internationale medlemmer af Den Danske Aktuarforening
  • Gennemføre og bestå EAA's målrettede CERA kursusforløb bestående af 6 forskellige kursusmoduler (kurserne foregår i Tyskland, men gennemføres på engelsk)
  • Sende ansøgning med dokumentation om ovenstående til bestyrelsen for Den Danske Aktuarforening

CERA's hjemmeside

Hvis du vil vide mere om CERA og hvordan CERA kan hjælpe dig videre i dine karriere, så gå til CERA global website

Yderligere information

Hvis du vil vide mere om EAA's uddannelsesprogram, som Den Danske Aktuarforening har valgt at knytte sig til, kan du læse på www.actuarial-academy.com/cera og www.ceraglobal.org. Endelig kan du tage fat i Aktuarforeningens formand på This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. hvis du har konkrete spørgsmål, du ikke har kunnet finde svar på på hjemmesiderne.

* Alle parter i CERA aftalen anvender "CERA" forkortelsen, men forkortelsen fortolkes forskelligt i de forskellige lande:

• Chartered Enterprise Risk Analyst
  • Chartered Enterprise Risk Actuary